ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΠΥΘΑΓΟΡΑ


ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ» 2021 ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ


Τι είναι ο διαγωνισμός ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ

Το 2018, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυσή της, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία σχεδίασε για τους συνδρομητές του νέου περιοδικού της Εταιρείας ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ, έναν νέο πρωτότυπο διαγωνισμό, τον  «ΠΥΘΑΓΟΡΑ», ο οποίος έρχεται να συμπληρώσει τον κύκλο των καταξιωμένων διαγωνισμών που διοργανώνει η ΕΜΕ από το 1934, καλύπτοντας όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση. Κεντρικός στόχος είναι η ανάπτυξη των βασικών Μαθηματικών ικανοτήτων – δεξιοτήτων, που προσδιορίζουν τις δυνατότητες να σκέπτεται ο μαθητής με Μαθηματικό τρόπο, και να αξιοποιεί βασικές Μαθηματικές έννοιες και διαδικασίες.

Ο διαγωνισμός ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ αποτελεί τη βάση και τον συνδετικό κρίκο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με τους διαγωνισμούς της ΕΜΕ Θαλής, Ευκλείδης, Αρχιμήδης που καταλήγουν στη συγκρότηση της ελληνικής ομάδας που μετέχει σε διεθνείς Μαθηματικούς διαγωνισμούς, με αποκορύφωμα την Παγκόσμια Ολυμπιάδα των Μαθηματικών.


Πότε θα διεξαχθεί

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί το πρωί του Σαββάτου 03 Απριλίου 2021 εξ αποστάσεως ηλεκτρονικά. 


Πού και πως θα διεξαχθεί

Ειδικά για φέτος ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά όχι στα εξεταστικά κέντρα, αλλά σε χώρο που θα επιλεγεί από τον ίδιο το μαθητή/τρια (στην οικία του/της ή όπου αλλού επιλέξει).  

Ο μαθητής/τρια θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του ένα ψηφιακό μέσον (pc, laptop, tablet κ.λ.π) το οποίο θα έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο, την ημέρα του διαγωνισμού. Μία συγκεκριμένη ώρα θα εισέλθει σε έναν ειδικά διαμορφωμένο ψηφιακό περιβάλλον χρησιμοποιώντας ένα μοναδικό κωδικό. Θα έχει ορισμένο χρόνο να απαντήσει στις 25 ερωτήσεις του διαγωνισμού, ενώ μόλις ο χρόνος εξαντληθεί, θα σταματά η δυνατότητα να απαντά σε ερωτήσεις.


Ποια θα είναι τα εξεταστικά κέντρα του διαγωνισμού

Οποιοδήποτε σχολείο Δημόσιο ή Ιδιωτικό επιθυμεί. Τα εξεταστικά κέντρα αναρτώνται στην σελίδα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας https://pythagoras.hms.gr/hms_view/kentra.php. Ειδικά για τα Δημόσια σχολεία αφενός απαιτείται η συγκατάθεση του Δ/ντη και του Συλλόγου, καθώς και ο ορισμός Συντονιστή και αφετέρου ο συνολικός αριθμός των μαθητών που θα δηλώσουν συμμετοχή  να είναι τουλάχιστον τριάντα (30)  και οι μαθητές από κάθε τάξη να είναι τουλάχιστον πέντε (5).


Ποιοι συμμετέχουν

Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν  δωρεάν μαθητές από την Β΄ τάξη Δημοτικού έως και την Γ΄ Γυμνασίου υπό την προϋπόθεση να έχουν γίνει συνδρομητές του περιοδικού «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ». Εάν κάποιοι  μαθητές/τριες  ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, αλλά δικαιολογημένα αδυνατούν να καταβάλουν τη συνδρομή για το περιοδικό τότε με τη σύμφωνη γνώμη της επιτροπής του διαγωνισμού, οι μαθητές εγγράφονται δωρεάν στην κατάσταση συμμετεχόντων στο εξεταστικό κέντρο που έχουν επιλέξει.


Πώς θα πραγματοποιείται η εγγραφή μαθητή/τριας για τον διαγωνισμό

 Η εγγραφή γίνεται στο εξεταστικό κέντρο που επιλέγει ο μαθητής/μαθήτρια. Ο μαθητής/τρια θεωρείται εγγεγραμμένος μόνο όταν έχει εξοφλήσει τη συνδρομή του για το περιοδικό «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ», που είναι 10€ και ο γονέας-κηδεμόνας έχει υπογράψει τη δήλωση γονικής συναίνεσης. Τόσο η εξόφληση όσο και η υπογραφή της γονικής συναίνεσης γίνονται στο κέντρο που έχει επιλεγεί.




Τα θέματα (25 πολλαπλής επιλογής) 

Θα υπάρχουν 6 ομάδες  θεμάτων οι οποίες θα καλύπτουν σχεδόν το σύνολο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Η 1η  ομάδα θα καλύπτει  την τάξη Β΄ Δημοτικού, η 2η τις τάξεις Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, η 3η τις   δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού, η 4η την Α΄ Γυμνασίου, η 5η τη Β΄ Γυμνασίου  και η 6η την Γ΄ Γυμνασίου.

Τα θέματα:

Είναι επικεντρωμένα στην Ελληνική Εκπαιδευτική πραγματικότητα και συνδέονται άμεσα με τα αναλυτικά προγράμματα, καθώς και τα βιβλία των μαθηματικών.

Αξιολογούν οργανωμένα, άρα αξιόπιστα, το επίπεδο κατάκτησης:

α) των βασικών μαθηματικών  ικανοτήτων / δεξιοτήτων  όπως αυτές καθορίζονται από  την έρευνα της Διδακτικής των Μαθηματικών, δηλαδή: Αριθμητική, Γεωμετρική, Επαγωγική, Μετάφρασης δεδομένων από ένα πλαίσιο σε ένα άλλο, Αλγεβρική, Αλγοριθμική, Επίλυσης Προβλήματος, Συνδυαστική.

β) των βασικών μαθηματικών εννοιών που αντιστοιχούν στην κάθε τάξη της Υποχρεωτικής εκπαίδευσης  (από Β’ Δημοτικού έως και Γ’ Γυμνασίου)

Έχουν μία κλιμάκωση με τα περισσότερο σύνθετα να βρίσκονται στο τέλος και απαιτούν κυρίως Μαθηματικό συλλογισμό και όχι μόνο πράξεις ή απλή εφαρμογή τύπων. Είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας με στόχο τη μη απογοήτευση των μαθητών που θεωρούν ότι υστερούν σε επίδοση στα Μαθηματικά, αλλά ταυτόχρονα να υπάρχει και η πρόκληση για μαθητές με υψηλούς στόχους στα Μαθηματικά. Κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με 4 μονάδες (άριστα είναι το 4 . 25 = 100). Δεν υπάρχει αρνητική βαθμολόγηση για τις λάθος απαντήσεις ή για τη μη απάντηση. Τα θέματα των ομάδων γ-δ Δημοτικού και ε-στ Δημοτικού θα είναι προσαρμοσμένα στην ύλη της μικρότερης τάξης. 


Πότε θα παραλάβουν οι μαθητές το περιοδικό «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ»

Το περιοδικό ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ εκδίδεται μια φορά το χρόνο και θα σταλεί στα κέντρα, απ’ όπου θα παραλειφθεί από τους συνδρομητές σε διάστημα ολίγων ημερών μετά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού. Το περιοδικό περιλαμβάνει  εκτός των άλλων πολύ σημαντικών για την εκπαίδευση άρθρων, τα θέματα του διαγωνισμού όλων των τάξεων με τις αναλυτικές λύσεις τους. 

Στη διεύθυνση http://www.hms.gr/?q=node/1653 μπορείτε να δείτε επιλεγμένες σελίδες του νέου περιοδικού της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας «ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ», για μαθητές.


Βράβευση μαθητών

Ο διαγωνισμός ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ακολουθώντας τα διεθνή παιδαγωγικά πρότυπα όσον αφορά τη βελτίωση της στάσης  των μικρών μαθητών στα μαθηματικά λειτουργεί συμμετοχικά και όχι ανταγωνιστικά. Για το λόγο αυτό το ποσοστό των βραβευθέντων δεν θα καθορίζεται πανελλαδικά, αλλά θα είναι το ίδιο (περίπου 20%) για κάθε τάξη (όχι ομάδα τάξεων) στο ίδιο εξεταστικό κέντρο.


Πληροφορίες για τον διαγωνισμό θα βρείτε:

http://www.hms.gr/pythagoras/index.html 


επιμόρφωση για την ενδυνάμωση γονέων και εκπαιδευτικών  

Γνωστοποίηση κοινής υπουργικής απόφασης 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

14-11-20 Ανακοινώσεις της Υπουργού Νίκης Κεραμέως για τα νέα κυβερνητικά μέτρα πρόληψης που αφορούν και την εκπαιδευτική κοινότητα

Κυρίες και Κύριοι καλησπέρα σας. 

Μετά τις νέες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας του νέου κορωνοϊού, ανακοινώνουμε σήμερα νέα κυβερνητικά μέτρα πρόληψης που αφορούν και την εκπαιδευτική κοινότητα.

Πιο συγκεκριμένα:

Από τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου και για δύο εβδομάδες αναστέλλεται η δια ζώσης λειτουργία των δομών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα.

Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία παραμένουν κλειστά, όπως και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας, μέχρι και τις 27 Νοεμβρίου.

Ανοιχτές θα παραμείνουν οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων.

Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσει εξ αποστάσεως με δύο αλληλένδετους τρόπους, με την εκπαιδευτική τηλεόραση και τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση: 

- Εκπαιδευτική τηλεόραση: αμέσως από τη Δευτέρα το πρωί στις 9 π.μ. – πρώτη ημέρα εφαρμογής των μέτρων – θα αρχίσουν να προβάλλονται από την ΕΡΤ2 τηλεοπτικά μαθήματα για μαθητές δημοτικού. Ευχαριστούμε πολύ την ΕΡΤ που φιλοξενεί εκ νέου την προβολή των εκπαιδευτικών μαθημάτων. Θα ανακοινωθεί αύριο το πρόγραμμα των μαθημάτων αυτών.

- Σύγχρονη τηλεκπαίδευση: από τη Δευτέρα, η Διεύθυνση του σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα καταρτίσουν πρόγραμμα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης και θα κάνουν τις απαραίτητες δοκιμές. Η τηλεκπαίδευση θα ξεκινήσει την Τετάρτη, μετά τη σχολική αργία της 17ης Νοεμβρίου. Η τηλεκπαίδευση θα είναι υποχρεωτική, η κάθε διδακτική ώρα θα έχει διάρκεια 30’ (μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής – θυμίζω ότι στα Γυμνάσια και στα Λύκεια η διδακτική ώρα στην τηλεκπαίδευση είναι 40’), και θα πραγματοποιείται από τις 2 έως τις 5 μμ. για τα Δημοτικά, και 2 με 4:20 για τα Νηπιαγωγεία, συμπεριλαμβανομένων μικρών διαλειμμάτων. Γιατί προκρίθηκε το μεσημεριανό/απογευματινό ωράριο; Για δύο βασικούς λόγους: αφενός, για να διευκολυνθούν οι οικογένειες, είτε επειδή έχουν μεγαλύτερα παιδιά που θα έχουν τηλεκπαίδευση τις πρωινές ώρες είτε επειδή οι γονείς τηλε-εργάζονται, και επίσης όλοι κάνουν χρήση συσκευών για την εξ αποστάσεως εργασία ή εκπαίδευση, αφ’ ετέρου για να περιορίσουμε την ταυτόχρονη χρήση όλων των δικτύων από μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενους κ.ο.κ. Οδηγίες θα σταλούν σήμερα σε όλα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία της χώρας, ώστε να ακολουθήσουν δύο ημέρες προσαρμογής, πριν την έναρξη των ψηφιακών μαθημάτων την Τετάρτη. 

Υπενθυμίζεται ότι, εφόσον κάποιος συνδέεται στις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το Υπουργείο για την τηλεκπαίδευση, δεν υπάρχει χρέωση δεδομένων (data), και ευχαριστούμε θερμά τους παρόχους για αυτό. Υπάρχει επίσης δυνατότητα σύνδεσης στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και μέσω σταθερού τηλεφώνου με αστική χρέωση. Από τον Μάρτιο, το Υπουργείο στέλνει τεχνολογικό εξοπλισμό στα σχολεία, μέσα από σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια και δωρεές. 

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι τα μέτρα είναι καθαρά προληπτικού χαρακτήρα. Δεν υποδεικνύονται από το επιδημιολογικό φορτίο στις σχολικές μονάδες καθ’ εαυτές, στις οποίες δεν έχουμε διαπιστώσει τάση διασποράς του ιού, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη μείωση της κινητικότητας των ενηλίκων. 

Κυρίες και κύριοι,

Κατανοούμε απόλυτα την αναστάτωση που προκαλεί στην καθημερινότητα κάθε νέο μέτρο που ανακοινώνεται, πόσο μάλλον όταν αφορά έναν τόσο ευρύ και ευαίσθητο πληθυσμό, όπως ο μαθητικός. Και, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία.

Ωστόσο, όπως μας έχουν υποδείξει οι ειδικοί επιστήμονες με την πολύτιμη συμβολή των οποίων έχουμε πορευτεί μέχρι σήμερα, η πρόσφατη εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα μας είναι τέτοια που καθιστά αυτά τα μέτρα αναγκαία, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά από κοινού, ο καθένας και η καθεμία από εμάς με θυσίες και προσωπικό κόστος, τη διασπορά του κορωνοϊού στη χώρα. Στόχος είναι να βρεθούμε γρήγορα και πάλι όλες και όλοι μαζί στις τάξεις των σχολείων μας και στη συντροφιά των αγαπημένων μας ανθρώπων. Πρόκειται για μέτρα αναγκαία, για μέτρα προληπτικά, για μέτρα προσωρινά, που λαμβάνονται προκειμένου να περιορίσουμε τη διασπορά του ιού και να προστατευθούμε όλοι. 

Την άνοιξη αλλά και από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μας, οι γονείς και κηδεμόνες, επιδείξατε εντυπωσιακή προσαρμοστικότητα και μεγάλη ευσυνειδησία στη μετάβαση από τη δια ζώσης διδασκαλία στην τηλεκπαίδευση. Έτσι και τώρα, θα αξιοποιήσουμε όλα τα εργαλεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για να κρατήσουμε τη μαθησιακή διαδικασία ζωντανή σε αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες και πρωτόγνωρες συνθήκες. Δυσκολίες ασφαλώς και υπάρχουν και θα υπάρχουν – εδώ είμαστε για να επιλύουμε όποια δυσκολία προκύπτει, για να διορθώνουμε όποια αρρυθμία, για να βελτιώνουμε τις λύσεις. 

Την εβδομάδα που μας πέρασε, όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας προχώρησαν κανονικά σε πλήρες 6ωρο ή 7ωρο πρόγραμμα – κατά περίπτωση - μέσω τηλεκπαίδευσης. Λειτουργούν ταυτόχρονα πάνω από 40.000 διαδικτυακά τμήματα την ημέρα, 700.000 μαθητές και εκπαιδευτικοί έχουν προσαρμοστεί άριστα στις νέες αυτές συνθήκες. Η καθολική αυτή τηλεκπαίδευση είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο εγχείρημα, το οποίο πιστώνεται στην ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα. Και η χώρα μας είναι πρωτοπόρος σε αυτό. Δεν είναι μόνο ένα άλμα της εκπαιδευτικής κοινότητας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά ένα φωτεινό παράδειγμα προσαρμοστικότητας της κοινωνίας μας στις ακραίες συνθήκες που ζούμε. 

Είμαστε όλοι μαζί σε αυτόν τον αγώνα, σε αυτή τη μάχη. Θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να κρατήσουμε την εκπαιδευτική διαδικασία ζωντανή, για να επιτρέψουμε στα παιδιά μας να συνεχίσουν όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται τη μαθησιακή διαδικασία. Ξέρω ότι είναι δύσκολο για όλους, θα τα καταφέρουμε όμως όλοι μαζί. 

Και μαζί θα βγούμε από αυτή την κρίση, πιο δυνατοί.

Σας ευχαριστώ πολύ.